CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, March 13, 2008

Apakah Perubatan Homeopati?

Homeopati adalah satu sistem perubatan yang diasaskan oleh Dr Samuel Hahnemann dari Germany pada tahun 1810. Homeopati bukan sistem perubatan traditional, tetapi ianya adalah satu sistem perubatan moden (alternatif / complementary) kepada sistem perubatan yang sedia ada.Ubat-ubat yang digunakan tidak mengandungi sebarang dadah atau racun yang boleh merbahayakan diri atau ketagihan.Asas perubatannya ialah semulajadi atau mesra alam atau natural law of cure atau lebih dikenali dalam bahasa Latin sebagai ‘Simlar Similibus Curentur’ atau Persamaan Dengan Persamaan Menyembuhkan atau dengan ringkasnya disebut sebagai ‘Undang-Undang Serasi’


Prinsip Asas Perubatan Homeopati


Sistem Perubatan Homeopati Mempunyai 6 Prinsip Asas yang terdiri dari:
1. Undang-Undang Keserasian: Hanya ubat-ubat yang serasi sahaja dapat menyembuhakn seseorang pesakit.(dgn izin ALLAH).

2. Undang-Undang Dos Tunggal: Bagi homeopati, mereka hanya diizinkan untuk memberi satu dos ubat dalam satu waktu dan tidak boleh diberi banyak ubat.

3. Undang-Undang Dos Minima: Setiap ubat yang hendak diberikan wajiblah dalam bentuk yang sehalus-halusnya diproses mengikut kaedah ‘potentisation homeopati’ dan sekali-kali tidak boleh diberi dalam dos yang kuat..

4. Undang-Undang Tenaga Hayat: Sakit dan sihat ditentukan oleh Allah SWT dan tenaga hayat (Vital Force) memainkan peranan penting sihat atau sakit seseorang itu.

5. Undang-Undang Ujikaji: Homeopati boleh menerima ubat-ubat yang hanya diujikaji terhadap manusia sahaja. Ubat-ubat yang diujikaji terhadap haiwan, tidak layak untuk dibagi kepada manusia.

6. Undang-Undang Arah Penyembuhan: Ubat jika diberi dengan serasi dan tepat akan mengikut arah penyembuhan yang betul dan tidak sebaliknya.

0 comments: